måndag 16 december 2013

Virkad tubhalsduk. Med mönster.

Trots att snön lyser med sin frånvaro så är det ju onekligen kyligt ute. Hur gott är det inte då med en varm och go halsduk runt halsen. Och håller man på som jag och bär runt på en ettåring vill man inte att halsduksändarna lossnar och far omkring. Då behöver man en tubis. Och varför slänga ut flera hundra på att köpa färdig en när man så lätt och billigt kan göra en egen.
Enkel och omtyckt! Jag höll på att bli av med min direkt, både dottern och pappan i familjen stod och drog i den. Så nr 2 är redan på G.
Virkad tubhalsduk.

Jag har använt Freja och virknål nr 5. Garnåtgång 2,5 - 3 nystan.

Börja med 180 lm. Sen gör du 1 hst i varje maska med början i tredje maskan. Resten av halsduken virkar du fram och tillbaka i bakre maskbågen, 1 hst i varje maska, vänd med 1 lm. Virka tills du känner dig nöjd med bredden, jag virkade 25 varv. När du känner dig färdig virkar du ihop kortändarna med fasta maskor. Färdigt!

Visst var det lätt! Vill du göra en barnvariant gör du som ovan fast du gör 140 lm i början och totalt 20 varv. Garnåtgång till barn 1 1,2 -2 nystan.
Fattas en julklapp? Gör en tubis! Plättlätt!

1 kommentar:

Lisa sa...

Hej! Vilken mysig blogg! Är sugen på att virka den här halsduken, men förstår inte riktigt en del av beskrivningen. "Sen gör du 1 hst i varje maska med början i tredje maskan. Resten av halsduken virkar du fram och tillbaka i bakre maskbågen, 1 hst i varje maska, vänd med 1 lm."
Förstår inte i vilka maskor det ska vara halvstolpar i, eftersom det står "med början i tredje maskan". Och när det gäller "Resten av halsduken virkar du fram och tillbaka i bakre maskbågen, 1 hst i varje maska, vänd med 1 lm", betyder det att man gör hela halsduken i halvstolpar?
Det kan vara jag som fattar dåligt, men jag är ingen van virkare :)
Tack på förhand!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...