torsdag 31 januari 2013

Mönster macarons

Att baka macarons har blivit väldigt populärt. Min syster har till exempel gjort det till sin livsuppgift att få till den perfekta macaronen (säger man så, macaronen?) Jag har dock aldrig riktigt förstått vad det är som är så gott med macarons. Tycker inte de smakar så mycket... eller så har jag bara inte smakat på den där perfekta macaronen(?!)
Hösten 2011 gjorde jag ett gäng macarons efter eget mönster och nyligen fick jag frågan hur jag hade gjort. Så här kommer receptet på mina macarons.
Jag har använt Tilda och virknål 2,5

Börja med marängfärgen

6 fm i en magisk ring
2 fm i varje m 
1 fm, 2 fm i nästa m upprepa varvet runt
2 fm, 2 fm i nästa m upprepa varvet runt
3 fm, 2 fm i nästa m upprepa varvet runt
4 fm, 2 fm i nästa m upprepa varvet runt
5 fm, 2 fm i nästa m upprepa varvet runt
1 fm i varje m 
Byt till smörkrämsfärgen och virka genom bakre maskbåge
1 fm i varje m 
Byt tillbaka till marängfärgen och virka nästa varv genom båda maskbågarna
1 fm i varje m 
Nästa varv virkas genom bakre maskbågen
1 fm i varje m
Resten virkas som vanligt genom båda maskbågarna
5 fm, 2ihop upprepa varvet runt
4 fm, 2ihop upprepa varvet runt
3 fm, 2ihop upprepa varvet runt
2 fm, 2ihop upprepa varvet runt
1 fm, 2ihop upprepa varvet runt
Stoppa med vadd.
fm, 2ihop upprepa varvet runt
Gör ett stygn rakt igenom macaronsen så den blir lite lagom platt.

Tycker man att den blir för stor gör man bara 4 ökningar. Vill man ha mer "smörkräm" gör man 2 varv med smörkrämsfärgen.

Hoppas de smakar !


3 kommentarer:

Malin på pastill.nu sa...

Åh vad bra! Tack!!!

Anonym sa...

ÅH, va bra :) Jag har frågat efter mönstret, så jag blev verkligen glad när jag såg det här, nu blir det till att virka

Linda sa...

Äntligen kunde jag förstå hur en virkar macarons! Jag har försökt med andra mönster tidigare men har inte tyckt att det blivit bra. Nu virkade jag en efter ditt mönster (fast lite mindre) och det gick jättebra. Tack för att du delar med dig av ditt mönster! Fantastiskt att sådana som du finns för en nybörjarvirkar som jag. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...