söndag 29 september 2013

Recept på choklad- och jordnötspaj.

Igår testade jag ett för mig nytt recept.  Choklad- och jordnötspaj. Jag tänkte att choklad är gott, jordnötter är gott, paj är gott såklart måste ju en kombo av dessa tre vara en storslagen favorit. 
Och ja fel hade jag inte! Pajen är en jordnötsälskares dröm. 
Varsegod här kommer receptet.

Choklad- och jordnötspaj.

Deg:
200 g jordnötssmör
50 g smör
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
1/2 dl strösocker

Häll alla ingredienser i en mixer och mixa ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform och låt vila i kylen ca 30 min. Grädda sen pajskalet i 15-20 min i 180 grader (håll koll, den bränns lätt). Låt pajskalet svalna helt.

Fyllning:

3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
200 g mjölkchoklad
3 msk jordnötssmör
2 ägggulor

Vispa grädden lätt tillsammans med vaniljsockret. Smält chokladen i ett vattenbad och rör ner  jordnötssmöret, blanda väl. Rör sen ner äggulorna, en i taget. Rör sedan försiktigt ihop chokladblandningen med grädden och häll allt ihop i det kalla pajskalet. Låt pajen stå i kylen några timmar innan servering. Innan du serverar häll på lite jordnötter och riven choklad.

1 kommentar:

Ann-Mari sa...

Något för nästa pysselträff?!?! :-P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...